Wat doet een communicatiecampagne slagen?

Een succesvolle communicatiecampagne behaalt de gewenste objectieven bij het gekozen doelpubliek, binnen een bepaalde tijdsspanne en binnen het budget. Dit betekent dat de objectieven meetbaar en evalueerbaar moeten zijn. En dat je best op voorhand bepaalt vanaf wanneer je spreekt over een behaald objectief. Een geslaagde communicatiecampagne kan met een goed gekozen boodschap een enorm effect genereren in verhouding tot de beschikbare middelen.

Een sterke communicatiecampagne vertrekt vaak vanuit sterke partners. Hierin zit idealiter een goed communicatiebureau, een enthousiaste “community” die je mee krijgt in je verhaal en andere - aan het onderwerp gerelateerde - organisaties.

Wat zijn typische objectieven?

De meeste organisaties beschrijven het doel van hun communicatiecampagnes als “meer bekendheid creëren” voor een gekozen onderwerp of product. Dit is sowieso het basisobjectief van eender welke campagne. Meer diepgaande objectieven kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Meer begrip over een onderwerp geven aan het doelpubliek. Dit zijn de typische “informatiecampagnes”. Zeker wanneer je iets heel nieuw wil introduceren, is een communicaitecampagne wellicht wat je zoekt.
  • Een bepaalde emotie, gedrag of gedachte associëren met je onderwerp. Je wil “top of mind” worden onder bepaalde omstandigheden. Dit soort campagnes vragen vaak een flinke hoeveelheid middelen en tijd, maar kunnen heel erg krachtig en langdurig werken.
  • Reële gedragswijzing. Ja, het is mogelijk om het werkelijke gedrag van je doelpubliek te beïnvloeden. Zeker wanneer het gaat over ethische onderwerpen (duurzaamheid, sociale cohesie, enzovoort), kan dit een goede en haalbare ambitie zijn. De meest succesvolle gedragsbeïnvloedingscampagnes gebruiken vaak een vorm van gamification.
  • Een “virale” campagne verkrijgen. Dit is een speciale klasse van communicatiecampagnes. “Viraal” betekent dat je campagne op eigen (inhoudelijke) kracht verspreid wordt door het doelpubliek zelf. Echt voorspellen of een campagne viraal zal gaan is quasi onmogelijk. Het vereist vaak een combinatie van heel veel durf, gevoel voor humor en een sterke inhoud die echt resoneert bij mensen.

Hoe maak je een goed communicatieplan?

Een geslaagde communicatiecampagne begint bij een strategisch communicatieplan dat duidelijk stelt wat wanneer en door wie gebeurt, waarbij het ook steeds duidelijk is waarom het er staat. De gekozen aanpak kan simpelweg informatie overbrengen maar kan ook tot doel hebben om gedrag te gaan beïnvloeden of actie te genereren. Wat ook het doel is, om het te bereiken is een uitgekiend strategisch plan noodzakelijk. Middelen en budget zijn immers altijd gelimiteerd waardoor zorgzame en gerichte inzet ervan heel belangrijk zijn.

Het communicatiebureau, je partner

Een communicatiebureau helpt om de campagne uit te stippelen en wereldkundig te maken. Een goed communicatiebureau is specialist in het bepalen van concept in functie van de boodschap en in het opstellen van een strategisch communicatieplan dat met deze boodschap het gewenste doel bereikt. Een sterke communicatiecampagne is vrijwel altijd het resultaat van een echte partnership tussen jouw organisatie en het communicatiebureau. Door inhoudelijke en creatieve expertise samen te leggen, worden de beste resultaten behaald.

Hoe kies je het juiste communicatiemedium?

Er zijn wellicht een pak meer manieren om je boodschap over te brengen dan de meeste mensen beseffen. Je kan natuurlijk advertenties plaatsen, maar communicatiecampagnes kunnen evengoed een tentoontstelling, conferentie, festival of feest, boek, magazine, website, documentaire of animatiefilm, mobiele app, workshops en nog veel meer inhouden.

Verschillende factoren hebben invloed op welk medium het meest geschikt is:

  • De grootte van het doelpubliek.
  • De omvang van het beschikbare budget.
  • De reeds beschikbare middelen en kanalen. Misschien is er al een trouwe groep “superfans”? Misschien heeft je organisatie een erg goede relatie met een bepaalde publicatie?
  • De tijdsspanne waarin je resultaten wil boeken.

Merk op dat het - helaas - vaak voorkomt dat de keuze van het medium gemaakt wordt voor er naar een gespecialiseerd bureau, zoals een animatiestudio, wordt gestapt. Wanneer je heel goed weet dat dit is wat je campagne nodig heeft, is dit een goede zaak, maar indien je er nog niet zo zeker over bent, zal de specialist waarmee je praat je zelden tegenspreken betreffende je keuze. Een communicatiebureau met een breed gamma aan opties kan in dat geval vaak betere, meer efficiënte opties aanbieden.

Moderne communicatiecampagnes zijn vrijwel allemaal in meer of minder mate multimodaal. Ze combineren allerlei verschillende media op een zo effectief mogelijke manier. Het is daarbij erg handig als je communicatiebureau zoveel mogelijk van deze types media kunnen aanbieden (van grafisch/DTP over websites, tot video en conferenties): als je hiervoor telkens een apart bureau moet aanspreken, zal je erg veel overhead krijgen.

Heb je vragen over je communicatiestrategie, wil je een afspraak maken of een offerte ontvangen? Stuur een mailtje naar:

vraagmaar@eenwereldmetlef.be

Onze werkplek is in Antwerpen, je bent altijd welkom voor onze legendarische lunch, of we komen graag eens naar jouw organisatie toe.