Hoe bepaal je een communicatiebudget?

Een communicatiebudget bepalen is één van de belangrijkste beslissingen die je moet maken voor je communicatiecampagne. Omdat er bijzonder grote verschillen kunnen zitten in de uitwerking en de kostprijs per gebruikte medium, is het eigenlijk de factor onmogelijk om eenheidsprijzen te vinden tenzij voor erg kleine aspecten. Daarbij kan ook de keuze van je communicatiebureau enorm veel verschil geven in zowel de kwaliteit als de kostprijs van je campagne.

Je jaarlijkse communicatiebudget bepalen?

Je kan allerlei “rules of thumb” gebruiken voor je algemene communicatiebudget zoals een percentage van je omzet, een vergelijking maken met gelijkaardige organisaties, enzovoort. Hoewel dit wel een goed idee kan geven van de grootorde van je benodigde budget, zegt het eigenlijk weinig over het waarom ervan.

Wellicht is het een idee om even een stap achteruit te nemen en na te denken over het precieze doel van je communicatiebudget. Als het goed is, heb je al een communicatieplan opgesteld en weet je wat je wilt communiceren en wie je doelpubliek is. Wat zou je doen als je een onbeperkt budget had? Wat zou je doen als je geen (of quasi geen) budget had? Kan je je communicatiedoelen (nog) bereiken? Dit soort oefeningen geven je alvast een idee hoe de boven- en ondergrens van je communicatiebudget er uit ziet.

Budgetteren op een bierkaartje

Als je communicatieplan voldoende duidelijk is, kan je er wellicht concrete objectieven uithalen. Die kunnen abstracte doelen omvatten zoals “bereikbaarheid verhogen”, “bekendheid verhogen”, “engageren”. Wat voor communicatiemiddelen kunnen die doelen helpen bereiken? Wat voor communicatieprojecten zouden hier mogelijk toe kunnen dienen?

Probeer op deze lijst projecten eens ruwe budgetten te plakken. Als je niet goed weet hoeveel bijvoorbeeld een conferentie of een website kost, omdat het de eerste keer is dat je er een communicatiebudget voor maakt, vraag het dan eventueel aan collega’s of vrienden die gelijkaardige dingen hebben gedaan. Je kan ook aan een communicatiebureau vragen om je hier alvast bij te helpen, waarbij je duidelijk maakt dat je op zoek bent naar ruwe cijfers. Idealieter heb je verschillende bronnen voor referentiecijfers.

Met deze lijst van ruwe prijsschattingen en mogelijke communicatieprojecten, kan je al een eerste communicatiebudget opstellen. Hoewel het allemaal erg los lijkt, en je veel wellicht anders zal doen in de praktijk, zal het je toch een behoorlijk accurate grootorde voor je communicatiebudget geven. Als dit sterk afwijkt van je originele inschatting, is het belangrijk dat je uitvist waarom er zo’n verschil op zit, desnoods met hulp van een expert. Misschien moet je een lijst van prioriteiten maken en meteen wat (grote) ideëen elimineren? Misschien heb je iets over het hoofd gezien?

Iteratief budgetteren

Als je organisatie hier voor open staat (en bereid is om delen van het jaarbudget ongealloceerd te houden), kan je eventueel ook een iteratieve aanpak uitproberen voor je communicatiebudget. Hierbij ga je communicatiecampagnes en -projecten individueel budgetteren en sequentieel uitvoeren. Door een goede en snelle evaluatie achteraf (meetbaarheid is belangrijk!), kan je meteen bijsturen naar je volgende project toe.

Heb je vragen over je communicatiestrategie, wil je een afspraak maken of een offerte ontvangen? Stuur een mailtje naar:

vraagmaar@eenwereldmetlef.be

Onze werkplek is in Antwerpen, je bent altijd welkom voor onze legendarische lunch, of we komen graag eens naar jouw organisatie toe.